Zanzibar - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Tineke Ballast - WaarBenJij.nu Zanzibar - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Tineke Ballast - WaarBenJij.nu

Zanzibar

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tineke

21 Juni 2010 | Zambia, Chipata

Dag lieve mensen,

Hier mijn laatste berichtje van mijn indrukwekkende tijd in Zambia. De vier maanden zijn echt omgevlogen! In het vorige verslag had ik al aangegeven dat we een korte vakantie gingen houden op Zanzibar.

Twee weken geleden zijn we vertrokken. Die maandagavond hadden we onze afscheidsfeestje. We waren eerst uit eten geweest het de hele groep. We hadden voor die avond onze Zambiaanse medebewoners uitgenodigd en voor de rest nog wat mensen waar wel veel contact mee hadden. Het was erg gezellig. Zo gezellig dat het door ging tot in de late uurtjes en we daarom maar doorgehaald hadden, want onze taxi zou er om 3 uur zijn. Afscheid genomen van Maarten en Hermen, want die blijven daar nog. Daar gingen we dan, minibusje helemaal volgepropt met koffers en ons erbij. We kwamen dinsdags om kwart over 2 aan in Kapiri Mposi. Hier zijn we op de trein gestapt richting Dar es Salaam. We kwamen donderdagavond, rond half 7 aan in Dar es salaam. Het was een lange reis, maar wel erg mooi. Heb veel gezien van Zambia en Tanzania. We hebben een nacht doorgebracht in Dar es Salaam en zijn de volgende dag met de boot naar Zanzibar gegaan. De eerste indrukken waren al gelijk goed. We hadden mazzel, want onze taxichauffeur in Dar es Salaam kende ook iemand in Zanzibar. Via deze man zijn we ook in een 4 sterrenhotel terecht gekomen. We hadden een mooie deal kunnen maken, want we konden daar verblijven voor $20, terwijl je daar normaal gesproken $160 voor moet betalen. Niet echt vervelend dus.. Het hotel werkte samen met een 5 sterrenhotel, waar wij ook mochten zitten. Je had hier mooi uitzicht over het water.
De eerste dag hebben we lekker rustig aangedaan. Heb wat rond gekeken en lekker om het strand gelegen. ’s Avonds zijn we uit eten geweest bij een Italiaan. Dit was alleen niet zo’n succes, want ’s avonds was een van de meiden erg ziek geworden. Later bleek dat ze voedselvergiftiging had en heeft ze een nacht in het ziekenhuis door moeten brengen. Was wel erg sneu, want ze heeft de hele vakantie alleen maar op bed gelegen.
Zondags zijn we naar prison eiland gegaan. Dit is een van de kleine eilandjes rond Zanzibar. Het was bedoeld om alle gevangen daar te droppen, maar uiteindelijk werden alle mensen die melaats waren daar heen gebracht. We hebben eerst gesnorkeld. Er was daar heel mooi koraal en verschillende soorten vissen. Na het snorkelen zijn we het eiland op gegaan. We hebben daar ook reuze schilpadden gezien. We mochten ze voeren en natuurlijk mee op de foto. We waren ook nog even langs de gevangenis geweest, maar deze was helemaal verbouwd tot restaurant en die was dicht omdat het geen hoogseizoen was. Was niet zo bijzonder dus. Aan het einde van de middag zijn we weer terug gegaan.

Maandag hebben we ’s ochtends een Spice tour gedaan. Zanzibar staat bekend om de verschillende kruiden die er verbouwd worden. We zijn naar een van de farms daar geweest. We kregen een rondleiding en er werden allemaal dingen voor ons gemaakt. Het was wel interessant en leerzaam om te horen. (Ik herkende namelijk geen een van de kruiden). Een jongen ging ook laten zien hoe ze kokosnoten plukte daar. Met alleen een touw om zijn voeten klom hij de boom in. Was behoorlijk hoog, maar dat scheen hij niet erg te vinden. Op laatst mochten we nog allerlei vruchten proeven.
’s middags hebben we natuurlijk voetbal gekeken. We mochten dit in het 5 sterren hotel kijken. Iedereen blij natuurlijk, omdat Nederland had gewonnen.

Dinsdagochtend moesten we vroeg ons bed uit. We werden namelijk om 6 uur opgehaald om met de dolfijnen te zwemmen. We zijn hiervoor naar het zuiden van Zanzibar gereden. We kregen een snorkel en een paar flippers. Het was wel even zoeken voordat we ze gevonden hadden. We moesten ons klaar maken en als een man dan zei ‘GO GO GO’ moesten we snel het water in springen. Zaten we daar met onze flippers aan het snorkel op te wachten. Allemaal als een malle dat water in (wat natuurlijk niet echt soepel gaat met flippers). Snorkelen blijft gewoon niet mijn sport, want ook nu had ik steeds ruzie. Liep mijn snorkel niet vol met water, zaten die stomme flippers wel in de weg. Het was wel echt super gaaf om te doen. De dolfijnen zwommen onder je door en langs je heen. Soms kwamen ze heel dichtbij. Z e waren ook helemaal niet bang voor als die blanke die daar rond aan het spartelen waren. De dolfijnen zwommen natuurlijk veel sneller dan ons, dus moesten we steeds terug in het bootje. Alles weer uit, erin klauteren, alles weer aan, stukje varen en dan konden we weer. Was wel lachen, want op gegeven moment had je amper tijd om alles aan te trekken en dan konden we weer (Het ging dan ook niet altijd even charmant). Na 1,5 uur gezwommen te hebben zijn we weer terug gegaan en hebben we nog even op het strand gelegen. Het begon jammer genoeg al snel te regenen en zijn we maar weer terug gegaan naar het hotel. ’s Middags hebben Karin, Lisanne en ik henna laten zetten. We konden dit laten doen bij de vrouw van de chauffeur. Was wel knap, want die vrouwen tekenen het zo uit het hoofd.

Woensdag was alweer onze laatste dag in Zanzibar. We zijn ’s ochtends naar een van de mooiste stranden van Zanzibar geweest. Dit lag in het noorden. Het was inderdaad super mooi daar, witte stranden en blauw water. Het was alleen niet zulk mooi weer, dus we hebben er niet zo lang van kunnen genieten. ’s Middags hebben we onze spullen weer gepakt en zijn we op de boot gestapt. Dit ging ook weer echt op zijn Afrikaans, want we hebben 2 uur moeten wachten voordat de boot vertrok. Het bleek dat ie stuk was en moesten we uiteindelijk overstappen naar een ander boot. We hebben toen een nacht geslapen in Dar es Salaam. De volgende dag zijn we om 7 uur op de bus gestapt, richting Nairobi. Dit was weer een spannende rit. In Tanzania kennen ze het fenomeen drempels ook en dat hebben we ook goed gemerkt. De bus, die gemiddeld 100 km/h rijd, vond het niet altijd even nodig om voor een drempel af te remmen. Dit zorgde ervoor dat we soms bijna met ons hoofd tegen het dak aan zaten. De bussen zijn ook niet echt zo comfortabel als in Nederland. We waren dan ook blij dat we, na een hele dag opgevouwen en doorgeschut te zijn, om half 2 ’s nachts aankwamen in Nairobi. We hebben toen gauw een hotel opgezocht en zijn gauw gaan slapen.
Vrijdags hebben we rustig aangedaan en zijn we aan het einde van de middag richting het vliegveld gegaan. Iedereen natuurlijk zenuwachtig om weer naar huis te gaan. We hebben gelukkig geen vertraging gehad en kwamen om half 6 aan in Nederland. Na onze koffers gepakt te hadden nog even afscheid van iedereen genomen, want toch 4 maanden met elkaar geleefd. Daarna snel naar de familie.

Het is weer fijn om thuis te zijn, maar ook wel weer wennen. De tijd is echt omgevlogen. Heb niet het idee dat ik 4 maanden weg ben geweest. Het was echt een super ervaring en heel erg blij dat ik het gedaan heb. Heb ontzettend veel gezien en veel indrukken opgedaan.
Iedereen heel erg bedankt voor alle leuke reacties en natuurlijk voor alle kaartjes. Erg leuk om te lezen.

Liefs, Tineke

• 21 Juni 2010 - 17:07

Joke:

Wauw,,Je bent weer thuis!
    Ik word jaloers van alle mooie foto's en geweldige avonturen..
    en de laatste dagen ook nog een heerlijke vakantie gehad:)
    Ik ben blij dat je het zo leuk hebt gehad.. dit zal nooit iemand jou nog afnemen!!

Wie weet tot op de dijk zaterdag!

x Joke

• 25 Juni 2010 - 20:19

Lisanne:

WAUW! Je bent er snel bij om een afsluitend berichtje te schrijven, respect hoor!

Mijn doel is om dit weekend een verhaaltje te plaatsen :)